Redefining pedagogical practices in early childhood based on inclusion and diversity

Main Article Content

Julieth Tatiana Canizales Bonilla
Yudy Mercedes Zúñiga Trujillo
Laura Yamile Henao Morales

Abstract

This article provides an análisis and assessment on international, national (Colombia), and local (Tolima) studies about inclusion and diversity in early childhood. The study´s main objective is to develop a background review that allows us to understand in depth the role of teachers in educational inclusion and to help transform the classroom into a critical, participatory, and constructive place. This state-of-the-art is developed on the basis of the identification of methodologies, theoretical frameworks, and results, which enable us to understand what cultural, affective, social, and educational factors impact educational inclusion.

References

Andrade Godoy, C. A. (2017). La implementación del diseño universal de aprendizaje en la escuela normal superior de Ibagué a través de los docentes de básica secundaria y educación media (Tesis). Universidad del Tolima, Ibagué, Colombia. Recuperado de http://repository.ut.edu.co/handle/001/2188

Blanco, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15.

Booth, T (2000). Progreso en la educación inclusiva. Estudio Temático para la evaluación de educación para todos. Paris: UNESCO

Cruz, R. (2018). Inclusión, discapacidad y profesores: Algunas reflexiones para repensar las prácticas (político-educativas). Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(2), 41-57. Recuperado de https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-73782018000200041&script=sci_arttext&tlng=pt

Fernández Batanero, J. M. (2011). Abandono escolar y prácticas educativas inclusivas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 43-58. Recuperado de https://idus.us.es/handle/11441/24641

Kremer Martínez, S. F, & Quijano Valencia O. (2015). Prácticas pedagógicas, promoción de inclusión y diversidad en una institución educativa de Popayán. Plumilla Educativa.15(1), 67-86. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.15.833.2015

Licea Proenza, Y. R., & Corona Castañeda, Z. (2020). La atención a la diversidad.: Una mirada desde la superación profesional del educador de la Primera Infancia. Perspectivas Revista De Ciencias Sociales, 5(10), 331–347. https://doi.org/10.35305/prcs.v0i10.367

Medina-García, M. (2018). La educación inclusiva como mecanismo de garantía de la igualdad de oportunidades y no discriminación de las personas con discapacidad. Una propuesta de estrategias pedagógicas inclusivas (Tesis). Universidad de Jaén, Jaén, España. Recuperado de https://ruja.ujaen.es/handle/10953/896

Méndez Cabezas, D. C. (2015). La inclusión en la institución educativa Francisco de Paula Santander de Ibagué (Tesis). Universidad del Tolima, Ibagué, Colombia. Recuperado de http://repository.ut.edu.co/handle/001/1451

Muntaner Guasp, J. J. (2014). Calidad de vida en la escuela inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 35-49. https://doi.org/10.35362/rie630421

Parrilla, Á. (2006). Conceptualizaciones de la diversidad y diversidad de respuestas educativas. En: Jacobo, Zardel, Adame, Emilia y Ortiz, Abraham (Comps.). (2006). Sujeto, educación especial e integración: Investigación, prácticas y propuestas curriculares. (Volumen V. Parte I). México D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

UNESCO (2011). Enhancing Effectiveness of EFA Coordination. Paris: UNESCO.