International trends in educational policy concerns from the Colombian context

Main Article Content

Derly Janeth Forero Hernández
https://orcid.org/0000-0002-0472-7720

Abstract

The aim of this article is to show that nowadays education is only a right for many of the citizens; to affirm this, it is enough to observe the public policies of each government and, even more, to take a look from international organizations at one of its objectives of sustainable development. In the fourth objective we find quality education, which includes to have no charge, zero illiteracy, inclusive and equitable education, in order to promote opportunity and training through skills. However, having access to it becomes an economic and a social problem; hence, education is no longer a right.

References

Avendaño Castro, W. R., & Guacaneme Pineda, R. E. (2016). Educación y globalización: Una visión crítica. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16(30), 191-206. https://doi.org/10.22518/16578953.543

Foro Marco de Acción de Dakar (2000). Educación para todos: Cumplir nuestros compromisos comunes. (Con los seis Marcos de Acción Regionales). Dakar, Senegal, 26 al 28 de abril de 2000. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121147_spa

Mejía, M. R. (2010). Las pedagogías críticas en tiempos de capitalismo cognitivo. Cartografiando las resistencias en educación. Revista Aletheia, Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 2(2), 58-101. Recuperado de https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/27

Nagles García, N. (2005). El desarrollo de competencias. Revista Escuela de Administración de Negocios, (54), 99-114. Recuperado de https://journal.universidadean.edu.co/index.php/Revista/article/view/335/326

OCDE-Banco Mundial (2012). Evaluaciones de Políticas Nacionales de Educación: La Educación Superior en Colombia 2012. Recuperado de https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/Evaluaciones%20de%20pol%C3%ADticas%20nacionales%20de%20Educaci%C3%B3n%20-%20La%20Educaci%C3%B3n%20superior%20en%20Colombia.pdf

Radinger, T., Echazarra, A., Guerrero, G., & Valenzuela J. P. (2018). OECD Revisión de recursos escolares Colombia. Recuperado de https://www.oecd.org/education/school/OECD-Reviews-School-Resources-Summary-Colombia-Spanish.pdf

Rettberg, A., Medina, D., & Pimienta, L. (2018). Estrategias del empresariado colombiano en la construcción de Paz (2017–2018) (Colombian Business Strategies in Peacebuilding (2017-2018)). Recuperado de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3242735

Sánchez Delgado, P., & Rodríguez Miguel, J. C. (2011). Globalización y educación: Repercusiones del fenómeno en los estudiantes y alternativas frente al mismo. Revista Iberoamericana de Educación, 54(5): 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5451653

Somekh, B. (2008). Factors affecting teachers’ pedagogical adoption of ICT. En J. Voogt & G. Knezek (Eds.), International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (pp. 449-460). New York: Springer.

UNESCO (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Valverde Berrocoso, J., Garrido Arroyo, M. D. C., & Sosa Díaz, M. J. (2010). Políticas educativas para la integración de las TIC en Extremadura y sus efectos sobre la innovación didáctica y el proceso enseñanza-aprendizaje: La percepción del profesorado. Revista de Educación, 352, 99-124. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_05.pdf