Bullying and coping styles in victims of an educational institution, Colombia
Main Article Content
Abstract
The aim of this study was to identify types of bullying and coping styles in student victims of an educational institution in the city of Ibagué. This was a descriptive type and non-experimental design study; 20 students aged between 10 and 14 participated in it. The instruments for this research were the questionnaire of sociodemographic data, the inventory of coping strategies and the test of bullying and school violence (AVE). The results show that the most recurrent types of violence are physical and verbal violence and social exclusion. The coping strategy used by the victims are wishful thinking, self-criticism and social withdrawal.
References
Álvarez-García, D., Álvarez, L., Núñez, J. C., González-Castro, P., González-Pienda, J. A., Rodríguez, C., & Cerezo, R. (2010). Violencia en los centros educativos y fracaso académico. Revista Iberoamericana de psicología y salud, 1(2), 139-153. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2451/245116406002.pdf
Álvarez-García, D., Núñez, J. C., Álvarez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., & González-Castro, P. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27(1), 221-231. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/167/16717018026.pdf
Armero, P., Bernardino, B., & Bonet, C. (2011). Acoso escolar. Revista Pediatría de Atención Primaria, 13 (52), 661-670. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/pap/v13n52/15_colaboraciones.pdf
Avilés, J. M. (2003). Bullying: intimidación y maltrato entre el alumnado. Recuperado de https://n9.cl/mb2tv
Benítez, J. L., Tomás, A., & Justicia, F. (2005). Educación para la convivencia en contextos escolares. Apuntes de Psicología, 23(1), 27-40. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/66
Cano F., Rodríguez, L., & García, J. (2007). Adaptación Española del Inventario de Estrategias de Afrontamiento. Actas Españolas de Psiquiatría, 35(1), 29-39. Recuperado de https://n9.cl/1f1d
Cano-Echeverri, M. M., & Vargas-González, J. E. (2018). Actores del acoso escolar. Revista Médica de Risaralda, 24(1), 60-66. https://doi.org/10.22517/25395203.14221
Chaux E. (2011). Múltiples Perspectivas Sobre un Problema Complejo: Comentarios Sobre Cinco Investigaciones en Violencia Escolar. Psykhe, 20(2), 79-86. https://doi.org/10.4067/s0718-22282011000200007
Contreras, Á. P. (2013). El fenómeno de bullying en Colombia. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 4(2), 100-114. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/5177/517751544011.pdf
García, M. V., & Ascensio, C. A. (2015). Bullying y violencia escolar: diferencias, similitudes, actores, consecuencias y origen. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 17(2), 9-38 Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/802/80247939002.pdf
González, V., Mariaca, J. I., & Arias J. L. (2014). Estudio exploratorio del bullying en Medellín. Pensando Psicología, 10(17), 17-25. https://doi.org/10.16925/pe.v10i17.776
Hirigoyen, M. F. (2013). El acoso moral. El maltrato psicológico en la vida cotidiana. Barcelona, España: Editorial Paidós.
ICFES. (2016). Intimidación escolar y percepción de inseguridad en el colegio. Las características del aprendizaje, (7), 1-29. Recuperado de https://bit.ly/2SpFquo
Kowalski, R., Limber, S., & Agatston, P. (2010). Cyber Bullying: el acoso escolar en la era digital. España: Desclée de Brouwer.
Piñuel, I., & Oñate, A. (2006). Test AVE, Acoso y Violencia Escolar. Recuperado de https://n9.cl/r72a
Sourander, A., Ronning, J., Brunstein-Klomek, A., Gyllenberg, D., Kumpulainen, K., Niemelä, S.,…Almqvist, F. (2009). Childhood bullying behavior and later psychiatric hospital and psychopharmacologic treatment: findings from the Finnish 1981 birth cohort study. Archives of General Psychiatry, 66(9), 1005-1012. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2009.122